Sök:

Sökresultat:

154 Uppsatser om Primärt ethos - Sida 1 av 11

Prim, Stadsförnyelse i Barcelona

This final project discusses renewal and upgrading of the area of Prim. It is discussed how this industrial area can be an attractive neighborhood with a varied range of services and commercial trade. Prim is located 2km north-east of the center of Barcelona. The area boarders to a deep railway valley that historically has separated Prim from its neighboring districts. At present there is almost no housing, services or commercial trade within the area and the industry is discontinued or the existing industrial buildings are derelict.

Prim, Stadsförnyelse i Barcelona

This final project discusses renewal and upgrading of the area of Prim. It is discussed how this industrial area can be an attractive neighborhood with a varied range of services and commercial trade. Prim is located 2km north-east of the center of Barcelona. The area boarders to a deep railway valley that historically has separated Prim from its neighboring districts. At present there is almost no housing, services or commercial trade within the area and the industry is discontinued or the existing industrial buildings are derelict. There is also a lack of green recreational areas.

Gott ethos med ond verksamhet? : Hur Swedish Match etablerar ethos genom dygder

Uppsatsen behandlar Swedish Match, och undersöker om och i sÄ fall hur företaget genom dygder etablerar ett gott ethos pÄ sin hemsida, trots sin oetiska verksamhet. En topikanalys genomförs för att klargöra om, var och hur ethos etableras genom dygder. Resultatet visar att dygderna kommer till uttryck olika mycket under olika rubriker, vilket leder till en diskussion om företaget riktat sig till olika publiker under olika delar av hemsidan..

Apoteket AB:s ethos 2002 och 2011 : En komparativ studie av sex texter

2009 genomgick den svenska apoteksmarknaden en stor förÀndring. Marknaden Àndrades frÄn statligt monopol till konkurrerande marknad. Den hÀr uppsatsen undersöker hur det statligt Àgda Apoteket AB förÀndrade sitt ethos nÀr de tvingades att anpassa sig till de nya förutsÀttningar som omregleringen innebar.Denna uppsats undersöker hur ethos uttrycks i sex olika texter, tre frÄn 2002, innan omregleringen, och tre frÄn 2011. Analyserna görs i par, dÄ analysmetoden Àr delvis jÀmförande. Jag kommer att titta pÄ teman, röster, ordklasser och dygder.

PRIM-VIPS i omvÄrdnadsjournalen : Antal anvÀnda sökord före och efter dokumentationscirkel

Syftet med denna studie; en en-grupps före- och eftertest, var att beskriva förekomstfrekvens av alla PRIM-VIPS sökord i omvÄrdnadsjournalen pÄ en vÄrdcentral före och efter en studiecirkel dÀr distriktssköterskor (n = 19) och undersköterskor (n = 7) deltog. TvÄ tidsperioder om vardera tre veckor valdes, en före studiecirkelns start och den andra nÀr studiecirkeln var avslutad. Tidsperioderna var representativa ur bÄde patient- och personalhÀnseende. Det totala antalet patientkontakter i respektive period bedömdes vara jÀmförbara. Samtliga distriktssköterskor och undersköterskor inbjöds till studiecirkeln, inbjudan sÀndes ocksÄ till vÄrdcentralsledningen för kÀnnedom.

TrovÀrdigt : En studie om hur en kommunal verksamhet kan bygga upp sin trovÀrdighet i informativa texter om sina tjÀnster

Att lyckas nÄ fram med sitt budskap Àr beroende av ett flertal olika faktorer. Till exempel mÄlgruppens förtroende för avsÀndaren. Hur ska en göra om mÄlgruppen redan innan budskapet förs fram har en skeptisk instÀllning gentemot avsÀndaren? Med utgÄngspunkt i retorikens ethos undersöker jag i denna studie hur en kommunal verksamhet kan anvÀnda ethos för att bygga upp sin trovÀrdighet gentemot sin mÄlgrupp. Genom att ta fasta pÄ verksamhetens kompetens, deras vÀrderingar och vÀlvilja, och lyfta fram dessa i en informationstext om verksamheten, ligger förhoppningen i att mÄlgruppens benÀgenhet att nyttja verksamhetens tjÀnster ökar.

Dagens nya DN : En undersökning i hur grafisk formgivning pÄverkar image

Denna uppsats undersöker hur grafisk formgivning pÄverkar image. Detta görs genom att se pÄ Dagens Nyheter som exemplum pÄ hur man kan jobba under formgivningsprocessen för att bygga image. Kopplingen mellan begreppet image och det retoriska begreppet ethos diskuteras och kopplas till det retoriska begreppet doxa. En fokusgruppsundersökning har anvÀnts som metod för att hÀmta inspiration till analysen. De teoretiska utgÄngspunkter pÄ vilken uppsatsen primÀrt vilar Àr Daniel Chandlers sammanfattning av semiotiklÀran, Theo van Leeuwen och Gunther Kress tankar om sociosemiotik, Mats Rosengrens beskrivning av doxa, Jens Kjeldsens redogörelse för ethos, Peggy BrÞnn Simcic och Øyvind Ihlens förklaringar av image samt tankar om grafisk formgivning presenterade i boken Bild och form för informationsdesign med Rune Pettersson som redaktör.

Den ideala lÀraren? : En studie om mÄngfacetterade krav pÄ lÀrare

Denna uppsats undersöker hur grafisk formgivning pÄverkar image. Detta görs genom att se pÄ Dagens Nyheter som exemplum pÄ hur man kan jobba under formgivningsprocessen för att bygga image. Kopplingen mellan begreppet image och det retoriska begreppet ethos diskuteras och kopplas till det retoriska begreppet doxa. En fokusgruppsundersökning har anvÀnts som metod för att hÀmta inspiration till analysen. De teoretiska utgÄngspunkter pÄ vilken uppsatsen primÀrt vilar Àr Daniel Chandlers sammanfattning av semiotiklÀran, Theo van Leeuwen och Gunther Kress tankar om sociosemiotik, Mats Rosengrens beskrivning av doxa, Jens Kjeldsens redogörelse för ethos, Peggy BrÞnn Simcic och Øyvind Ihlens förklaringar av image samt tankar om grafisk formgivning presenterade i boken Bild och form för informationsdesign med Rune Pettersson som redaktör.

Retorik i psykoterapi : Hur en psykoterapeut etablerar sitt ethos

This paper aims to describe and discuss psychotherapy in rhetorical terms; in particular how psychotherapists can use their ethos, or person, as a means for convincing the patient, and subsequently discuss how these insights in turn can be useful for other rhetors.Classical rhetoric is commonly associated with one speaker exercising influence on an audience of many, but modern rhetoric is broader, and includes all situations where someone is attempting, by speech or in writing, to affect anyone, including the rhetor himself. With this broader definition, psychotherapy may also be considered a form of rhetoric. Psychotherapy does, however, highlight the aspect of power distribution, in that it is clear that it is up to the patient to determine whether the rhetoric will achieve its purpose or not, that is, if he will be influenced by it. In psychotherapy, it is also important to differentiate between persuading and convincing: for a permanent change to occur in the patient?s thoughts and actions, the deeper, "internal" form of conviction is necessary for change to take place.When attempting to convince an audience, it is important for the speaker to establish a credible ethos, that is, present a trustworthy persona.

Barn kommunicerar i Lek!En studie av lekprocessen och det som för leken framÄt

Uppsatsen behandlar Swedish Match, och undersöker om och i sÄ fall hur företaget genom dygder etablerar ett gott ethos pÄ sin hemsida, trots sin oetiska verksamhet. En topikanalys genomförs för att klargöra om, var och hur ethos etableras genom dygder. Resultatet visar att dygderna kommer till uttryck olika mycket under olika rubriker, vilket leder till en diskussion om företaget riktat sig till olika publiker under olika delar av hemsidan..

FörskollÀraryrket i förÀndring : En studie om pÄverkan och utveckling pÄ gott och ont

Uppsatsen behandlar Swedish Match, och undersöker om och i sÄ fall hur företaget genom dygder etablerar ett gott ethos pÄ sin hemsida, trots sin oetiska verksamhet. En topikanalys genomförs för att klargöra om, var och hur ethos etableras genom dygder. Resultatet visar att dygderna kommer till uttryck olika mycket under olika rubriker, vilket leder till en diskussion om företaget riktat sig till olika publiker under olika delar av hemsidan..

KaraktÀrens karaktÀristiker : Om definitioner av ethos

Den hÀr uppsatsen innehÄller en undersökning av skillnader mellan tidningarna Bulletinen och Allt om Mat som Àr inriktad pÄ hur texter ur tidningarna ger upphov till ideologiska effekter och skapar modellÀsare. Den analysmetod som tillÀmpas Àr en ideologikritisk analys. Efter genomförd analys kan undersökningen konstatera att de bÄda tidningarna ger upphov till ideologier som i relation till konsumtionskulturen skiljer dem Ät. Samtidigt framtrÀder ett flertal likheter mellan de bÄda texternas sprÄkliga verkan som kan kopplas till intertextualitet och gemensamma diskurser..

"Om man inte kan lÀsa och skriva hamnar man typ pÄ vuxenskola"- Tankar och attityder om lÀsning och skrivning bland flersprÄkiga elever

Uppsatsen behandlar Swedish Match, och undersöker om och i sÄ fall hur företaget genom dygder etablerar ett gott ethos pÄ sin hemsida, trots sin oetiska verksamhet. En topikanalys genomförs för att klargöra om, var och hur ethos etableras genom dygder. Resultatet visar att dygderna kommer till uttryck olika mycket under olika rubriker, vilket leder till en diskussion om företaget riktat sig till olika publiker under olika delar av hemsidan..

Retorik i praktik : Postproduktion av ljud & bild i dokumentÀrfilm

I detta kandidatarbete svarar vi pÄ frÄgan ?Hur anvÀnder man postproduktion som ett retoriskt verktyg för att förstÀrka en dokumentÀrfilms budskap??. Retorik stÄr i konflikt med dokumentÀrfilm. Vi anser att retoriken vill pÄverka medan en dokumentÀr vill undervisa. Med hjÀlp av Aristoteles tre grundlagar för retorik, ethos, logos och pathos, försöker vi pÄverka tittarens tycke om en dokumentÀrfilms budskap via postproduktion.

Retorik i praktik: Postproduktion av ljud & bild i dokumentÀrfilm

I detta kandidatarbete svarar vi pÄ frÄgan ?Hur anvÀnder man postproduktion som ett retoriskt verktyg för att förstÀrka en dokumentÀrfilms budskap??. Retorik stÄr i konflikt med dokumentÀrfilm. Vi anser att retoriken vill pÄverka medan en dokumentÀr vill undervisa. Med hjÀlp av Aristoteles tre grundlagar för retorik, ethos, logos och pathos, försöker vi pÄverka tittarens tycke om en dokumentÀrfilms budskap via postproduktion.

1 NĂ€sta sida ->